Dorpscentrum krijgt horecaplein

Op 13 juni 2015, over deze onderwerpen: Infrastructuur, Ondernemen, Ruimtelijke Ordening, Toerisme

Op de jongste gemeenteraad werd het masterplan Jezus-Eik voorgesteld aan de inwoners van het gehucht dat dagelijks geteisterd wordt door het voorbijrazende verkeer op de N4 en de nabije E411. Het ongezellige dorpsplein wordt een bruisend horecaplein, maar daar hebben de café-uitbaters nog geen oren naar.

Masterplan Jezus-Eik

"Met dit nieuwe masterplan willen we een streefbeeld creëren voor Jezus-Eik. Het moet een plek worden waar alle inwoners zich thuis voelen", zegt Jan DeBroyer, schepen van Ruimtelijke Ordening en Woonbeleid. De studie die op de laatste gemeenteraad werd voorgesteld aan de inwoners,oogt alvast enthousiast én vooruitziend. De bedenkers van het plan laten met het inplanten vaneen horecaplein alleszins een totaal nieuw geluid horen. Ze leggen het gebrom van het drukke verkeerrichting Brussel en De Ring naast zich. "Het is niet de bedoeling het dorp verkeersvrij te maken, maar wewillen toch streven naar een Jezus-Eik

waar er plaats is voor terrasjes en ruimte voor de inwoners om er veilig rond te kuieren. Het plan is echter geen gebruiksklare optie, want er zijn nog heel wat factoren die meespelen in de uitwerking van onze ideeën. Onder meer de bouw van het Brabantcomplex dat het op- en afritgedeelte van de E411 omvat, ligt dan niet meer in het dorp zelf, maar een stuk lager, op de Brusselsesteenweg richting Overijse. Dat zal ons de kans geven om Jezus-Eik ook toeristisch op de kaart te zetten. Dit dorp heeft alles om mee op de kar te springen van het succes van het nabije Zoniënwoud bijvoorbeeld."

Gaspedaal induwen

De schepen moet echter meteen zelf op de rem, want het Brabantcomplex is niet voor morgen. "We zaten al samen met uitbaters van restaurants. Zij hebben het moeilijk met deze situatie. Sommigen zien wel profijt in het versneld uitbreiden van hun terrassen, maar iedereen vreest ook het verkeer. Ik kan dat begrijpen, want je merkt meteen dat alle bestuurders in de dorpskern hun gaspedaal induwen omdat ze denken dat ze al op weg zijn naar het Leonardkruispunt. Daarom moeten we snel een eerste stap zetten met de uitbouw van de omgeving van het Kapucijnenklooster. Ter hoogte van het cultureel centrum en het klooster is er ruimte voor een plein dat dienst kan doen als open poort naar het Zoniënwoud. Ook de dreven en de parkingplaatsen kunnen in een eerste fase bekeken worden", besluit Jan De Broyer.

Velletjes papier

Een korte rondvraag bij de horecazaken maakt duidelijk dat niemand echt lijkt wakker te liggen van 'het streefbeeld'. Weinigen hebben zin om er veel woorden vuil aan te maken. "Eerst moet het verkeer aan banden worden gelegd. Iedereen heeft begrip voor de inspanningen, maar wanneer gaan de dagelijkse files, de stank van de voertuigen en het dreigende gevaar om omver te worden gereden, echt opgelost worden? Dit blijven enkel maar velletjes papier met weliswaar goede ideeën", klinkt het troosteloos achter de vele togen in de horecawijk.

LUC DECOSTER ■ HLN