Sprokkels uit de gemeenteraad van 21 oktober 2014

Op 22 oktober 2014, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Milieu, Gemeenteraad

GemeentehuisNu het eerste werkjaar van het nieuwe recyclagepark zijn einde nadert, werd een eerste evaluatie gemaakt. Enerzijds is het duidelijk (zelfs zonder cijfergegevens die later nog volgen) dat het afvaltoerisme een halt werd toegeroepen door de nieuwe toegangscontrole op basis van de identiteitskaart. Anderzijds hebben de vorige werkingsmaanden ons geleerd dat de tarievenstructuur een paar aanpassingen nodig had.

Op 31 oktober  heeft de gemeenteraad ingestemd om de tarieven in de recyclageparken van Interrand te herzien. De  tarieven voor aanhangwagens worden niet langer op basis van het aantal assen berekend, maar wel op basis van het al dan niet aanwezig zijn van een remsysteem op de aanhangwagen. Een geremde aanhangwagen heeft immers per definitie een groter laadvermogen, daar waar het aantal assen hier geen garantie voor bleek te zijn. Er wordt ook een gereduceerd tarief ingevoerd van 5 euro voor een kleine hoeveelheid grof vuil (ter grootte van bijvoorbeeld een stoel). Dit moet tegemoetkomen aan de terechte bekommernis dat grotere voorwerpen, die niet in de beige restafvalzak passen, toch voor een aanvaardbare prijs in het recyclagepark terecht kunnen.

We willen toch nog even herhalen dat voor de gratis fracties zoals KGA, metaal, papier/karton, PMD, glazen bokalen en flessen, wit- en bruingoed, motorolie, batterijen, asbest nog steeds 12 gratis beurten met een personenwagen gelden. Je betaalt met je personenwagen slechts 2 euro, voor de eerste 4 bezoeken per jaar met groen- en houtafval, vlak glas, harde plastics en bouwafval. Enkel voor grof vuil geldt het tarief van 30 euro per 2,5m³, wel rekening houdende met de voornoemde nieuwe uitzondering van 5 euro voor een kleinere fractie voorwerpen (en de reeds bestaande tarievenlijst voor objecten zoals matrassen, zetels ed. ). Meer informatie op www.eenstapvooruit.be/#recyclageparken.

De uitgaven ten belope van 5,5 miljoen euro per jaar voor de afvalverwerking door Interrand, dat actief is in Overijse, Hoeilaart en Tervuren, zijn een belangrijke post in het gemeentelijk budget. We willen daarom enerzijds een afvalbeleid voeren dat erop gericht is thuiscomposteren aan te moedigen, de restafvalfractie te verkleinen door verder doorgedreven te sorteren en de afvalstromen op te vangen via de huis-aan-huis ophaling (of het glas via de glasbollen). Anderzijds willen we afvaltoerisme op de recyclageparken ontraden, zodat de Overijsenaar niet voor de verwerkingskosten (gemiddeld 155 euro per ton) dient op te draaien van afval van buiten het werkingsgebied van Interrand. Tot slot hoort KMO- of (semi) professioneel klussersafval niet op het gemeentelijk recyclagepark thuis. De eerste 12 toegangen tot het recyclagepark met de personenwagen blijven bovendien heel goedkoop, tegen een tarief van maximaal 2 euro (uitgezonderd grof vuil) om sluikstorten te ontmoedigen, waar nog steeds boetes van 100 tot 300 euro op staan.