BBC: Beleids- en Beheerscyclus voor Overijse uitgelegd. Hoe bespaart Overijse?

Op 28 september 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Goed bestuur

Gemeentehuis2Iedere gemeentepoliticus loopt dezer dagen met het drieletterwoord “BBC” in zijn hoofd rond. De nieuwe manier van budgetteren en opmaken van het meerjarenplan voor deze legislatuur, 2014-2019, vergt zeer veel tijd en inspanning. De nieuwe boekhoudkundige regels, hoewel duidelijk geïnspireerd op een beheer van de gemeentelijke financiën zoals een goede huisvader, maken het er niet makkelijker op.

Recent kondigden meerdere steden en gemeenten al aan dat ze de dienstverlening met minder werknemers (Antwerpen: -1.400; Gent: – 1.000; Mechelen: -116; …)  willen organiseren of dat ingrijpende besparingen nodig zijn. Hoewel de gemeentelijke financiën van Overijse gezond zijn, kunnen ook wij niet ontkennen dat de economische crisis impact heeft op de gemeentebegroting en dat de “tering naar de nering” moet worden gezet.

Bij deze oefening gaat ons schepencollege uit van twee basisprincipes:

• de personenbelasting en onroerende voorheffing worden NIET verhoogd
  • we raken NIET aan het aantal personeelsleden in gemeentelijke dienst

Het eerste is een verkiezingsbelofte die we absoluut willen honoreren. Voor het tweede zijn we ervan overtuigd dat onze huidige personeelsbezetting nodig is om een kwalitatieve dienstverlening aan de burger te kunnen bieden. Er zullen geen extra plaatsen in het kader gecreëerd worden, maar afbouwen is niet de optie die we willen lichten.

Wat gaan we dan wel doen?

We hebben de administratie de opdracht gegeven een besparing op de gewone werkingsmiddelen van 10% na te streven. Actieplannen worden opgesteld om efficiënter te werken met minder middelen. Daarnaast streven we naar 5% extra inkomsten op de dienstverlening. Dit betekent dat inkomsten van zwembad, bib en andere diensten zullen moeten stijgen. Tot slot zullen we, zoals de hogere overheid ons oplegt, het principe van “de vervuiler betaalt” verder vorm geven.

Naast het financiële luik moeten we ook bepalen op welke domeinen we in de komende jaren de meeste aandacht zullen vestigen. Deze vijf belangrijke domeinen krijgen daarom inhoudelijke doelstellingen en actieplannen:

1. Leefomgeving en Wonen
  2. Vrije Tijd
  3. Opvang, Onderwijs en Welzijn
  4. Algemeen Bestuur
  5. Algemene Financiering

De eerste investeringsdoelstellingen werden voorgesteld aan de adviesraden tijdens een informatiesessie begin oktober en zullen in de komende weken verder verfijnd en aangevuld worden met budgetten.

Op basis van de inspraaksessies van het voorjaar en de adviezen die gevraagd werden aan de gemeentelijke adviesraden, zal het college van burgemeester en schepenen een meerjarenplan bouwen dat naast de middelen voor de reguliere werking en ondanks de moeilijke uitgangspositie, toch ruimte heeft voor nieuwe investeringen.

Elke voorgestelde investering wordt afgewogen in hoeverre ze bijdraagt tot een verbetering in de volgende domeinen: Duurzaamheid, Mobiliteit, Communicatie, Opvang en Sport. Daar liggen onze prioriteiten en zullen in de komende zes jaar de investeringen op gefocust worden.