uitreiking getuigschriften Nederlandse taallessen

Op 18 juni 2013, over deze onderwerpen: Cultuur, Onderwijs

Woensdag 12 juni om 20 uur werden in de Raadzaal van het Gemeentehuis de getuigschriften van de Nederlandse Taallessen uitgereikt aan 130 cursisten. Burgemeester Dirk Brankaer heette de cursisten en leerkrachten van harte welkom en loofde hun inspanningen om Nederlands te leren. De kennis van de Nederlandse taal is onmiskenbaar de sleutel tot integratie in het sociaal-culturele leven van Overijse. Hij nodigde de aanwezigen meteen uit om deel te nemen aan de 11 juliviering (zaterdag 29 juni op het vernieuwde Stationsplein) en om deel te nemen aan de actie 'Word burgemeester voor één dag'.

Schepen voor Vlaams beleid, Jan De Broyer loodste cursisten en sprekers doorheen een aangename avond. Hij beklemtoonde in zijn speech dat het Nederlands zich in de sociale media sterk positioneert ten aanzien van het Engels, het Frans en het Duits.

Twee cursisten Tomas Vergara-Romero uit Mexico en Kyoung Sung (Zuid-Korea) gaven een mooie impressie van hun leven hier in Overijse. Opvallend was het relaas van Kyoung Sung die vertelde dat wanneer ze met haar kinderen een ijsje wilde kopen in Jezus-Eik zij prompt in het Frans werden aangesproken. Zij hield echter dapper voet bij stuk en bestelde haar ijsjes toch in het Nederlands.

De Druivenkoningin Elise I zette samen met het college van burgemeester en schepenen de negen taalleerkrachten en de twee sprekers-cursisten in de bloemetjes. De geslaagde avond werd afgesloten met een drink aangeboden door het gemeentebestuur.