Straatverlichting aan of uit?

Op 31 mei 2017, over deze onderwerpen: Infrastructuur, Milieu, Mobiliteit, Veiligheid, Wonen
foto donker

Na een grondige evaluatie over het doven van de nachtverlichting besliste het college van burgemeester en schepenen gisterenochtend (30/05) om het regime bij te sturen. In de toekomst zal de nachtverlichting gedoofd worden van zondagnacht tot en met donderdagnacht tussen 00.00 uur en 06.00 uur en zal ze op vrijdag en zaterdagnacht blijven branden. Overijse2002/N-VA is tevreden met deze evolutie en is er van overtuigd dat dit nieuwe regime tegemoet komt aan de meeste opmerkingen en suggesties die we  gehoord en ontvangen hebben.

In het kader van energiebesparingen, onder andere met het ondertekenen van het burgemeestersconvenant om 20% minder CO2 uit te stoten tegen 2020,  werd beslist in 2016 om de nachtverlichting te doven. Dit was een vrij  drastische verandering, maar leverde uiteindelijk een besparing op van 175 ton CO2-uitstoot/jaar. Daarnaast bespaarden we ook een  bedrag van 125 000 euro waarvan een deel geïnvesteerd moet worden in flankerende veiligheidsmaatregelen en energiezuinigere openbare verlichting.

Van bij de start was er afgesproken dat er één jaar na de invoering van de maatregelen een grondige evaluatie zou volgen. Daarom werden alle opmerkingen, voorstellen en suggesties vanochtend tegen elkaar afgewogen. Onder andere  uit cijfers van de politie blijkt ook dat er geen verhogingen vast te stellen zijn op vlak van diefstallen en verkeersonveiligheid.

In het weekend op vrijdag en zaterdagnacht zal de verlichting in de toekomst blijven branden omdat heel veel sociale activiteiten, evenementen  en het verenigingsleven dan georganiseerd worden.

Van zondagavond tot  en met donderdagavond zal het licht gedoofd worden tussen 00.00 uur en 06.00 uur, op die manier blijven we +/- energieneutraal ten opzichte van de oorspronkelijke beslissing. Ook dit nieuwe regime zal binnen 6 maanden geëvalueerd worden en ondertussen vragen we aan onze mandatarissen verder werk te maken van flankerende maatregelen om de veiligheid verder te verhogen.