Onnodige commotie rond betonblokken

Op 14 januari 2016, over deze onderwerpen: Infrastructuur, Mobiliteit, Ondernemen, Werken en Onderwijs
Pain Quotidien Overijse

Onlangs ontstond er nogal wat commotie op de sociale media rond het plaatsen van betonblokken op de N4-Brusselsesteenweg. Een handelspand met een anderstalige naam zou zogezegd door het gemeentebestuur van Overijse als taalstraf “omsingeld” worden met betonblokken. Hierop kan maar één reactie zijn: “Larie en apekool”.

Wie beheert de N4-Brusselsesteenweg?

De straten en wegen worden door verschillende bestuurniveaus beheerd. Gemeentewegen worden door het gemeentebestuur beheerd. Gewestwegen, zoals de N4-Brusselsesteenweg, worden door het gewest beheerd, namelijk door het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Meestal beheert AWV een openbaar domein dat ruimer is dan de weg op zich. Ook de zijdelingse stroken langs de weg kunnen openbaar domein zijn. Ook deze stroken worden door AWV beheerd. Deze zijdelingse stroken worden dikwijls door de automobilist als parkingzone ingenomen.

Begin 2013 stelde AWV, dus de beheerder van de strook naast de N4-Brusselsesteenweg, een bouwovertreding vast en maakte een PV op. Reeds op dat ogenblik overweegt AWV uit veiligheidsoverwegingen om de strook met betonblokken onbereikbaar te maken voor het autoverkeer. Het betreffende handelspand is gelegen op een hoek aan een kruispunt. Omdat heel wat wagens uit de aangrenzende straat trachtten (sneller) de N4-Brusselsteenweg op te gaan via de voorstrook (openbaar domein) van het handelspand, heeft de beheerder van deze voorstrook AWV (of het gewest) autonoom beslist om de veiligheid af te dwingen met deze ingreep. Dit kan ontegensprekelijk worden afgetoetst met documenten vanuit de administratie.

Onschuldig of communautair bashen?

Is deze ontketende hetze een gevolg van de toegankelijkheid en de snelheid van de sociale media? “Denk twee keer na voor je iets de wereld in stuurt”. Dan volstaat dat de aanzetter toegeeft dat hij een vergissing heeft begaan. Een verontschuldiging zou nog mooier zijn. Zwijgen is volharden in de boosheid en dan lijkt het de bedoeling om Overijse gewoon communautair te bashen. Benieuwd of de sociale media nu nog even snel zijn.

Graag nog een knipoog: in Overijse kan je nog steeds tanken bij Shell (“Schelp”) zonder een ophaalbrug over te moeten en kan je bij Carrefour (“Kruispunt”) nog steeds gaan winkelen zonder door een mijnenveld te moeten.

Jan De Broyer
Schepen Ruimtelijke Ordening