Nieuwe Stationsplein is zo goed als klaar

Op 21 juni 2013, over deze onderwerpen: Infrastructuur, Omgeving

Het heeft wat langer geduurd dan voorzien en het heeft ook wat meer gekost. Maar het eindresultaat mag er zijn. Het Stationsplein in het hart van Overijse is nagenoeg klaar.

Het dorpsplein was enkele jaren geleden verouderd en nodigde niet bepaald uit om de gemeente te verkennen, noch om er zich als handelaar te vestigen. Dat is nu helemaal anders. 'Het nieuwe Stationsplein combineert de vraag van de Overijsenaar naar meer groen en naar voldoende parkeergelegenheid', zeggen fractieleiders Stefan Vanderlinden van OV2002-N-VA-CD&V en Gilbert Dehertog van Open VLD. 'Het resultaat is een plein met veel meer groen én meer parkeergelegenheid dan voorheen, toen de parking en stelplaats van de Lijn het pleindomineerde. De nieuwe vijver zorgt als natuurlijke buffer voor minder overstromingsgevaar

in het centrum. Het groene dorpsplein, met een waterpartij en langs één zijde een zachte oever is een nieuwe ontmoetingsplaats voor de Overijsenaar.' Bovendien is het plein dankzij een specifieke inrichting ook een stuk verkeersveiliger. Het meest in het oog springend is de aanwezigheid van het water dat nu langs en door het centrum stroomt. 'De IJse is weer aanwezig in het dorpscentrum. Onze kleine rivier is opnieuw zichtbaar maar ook klaar om eventuele stortbuien op te vangen. De vistrap aan de watermolen laat ook het leven in de IJse terugkeren', klinkt het.

De keerzijde van de medaille is dat de werken duur waren en dat ze langer hebben geduurd dan voorzien. Zo stootte men tijdens de werken bijvoorbeeld op een schuilkelder uit de Tweede Wereldoorlog. (ddl)

DIETER DE BEUS ■ Het Nieuwsblad