Bepaal mee het fietsbeleidsplan van Overijse op 13 maart

Op 8 maart 2018, over deze onderwerpen: Infrastructuur, Mobiliteit, Veiligheid, Vrije Tijd, Wonen
Stefan Vanderlinden

Overijse2002-N-VA wil onze gemeente omvormen tot een fietsvriendelijke gemeente. Met de opkomst van de elektrische fiets is het reliëf van Overijse niet langer een onoverkomelijke hinderpaal en kan de fiets ook bij ons een plaats krijgen. Om dit te ondersteunen zijn investeringen nodig in onze fietsinfrastructuur, maar ook in het omkaderend beleid.

Overijse2002-N-VA werkt aan een fietsbeleidsplan dat moet bepalen welke verbindingen eerst aangepakt moeten worden. Het zal ook een basis zijn om bijvoorbeeld vast te leggen wanneer trage wegen in het fietsnetwerk opgenomen kunnen worden en hoe een nieuw aangelegd fietspad er best uitziet. De ultieme doelstelling is het bouwen van een volwaardig fietsnetwerk, dat zorgt voor verbindingen tussen Overijse-centrum en zijn gehuchten, voor verbindingen tussen de gehuchten onderling en tot slot voor aansluiting op het Fiets-GEN (Gewestelijk Expressnetwerk) en belangrijke overstapplaatsen voor het openbaar vervoer.

Fietstoets

Het fietsbeleidsplan dient ook als ‘fietstoets’ wanneer gemeentelijke wegen worden gerenoveerd. “Op dergelijke momenten is het immers belangrijk te bekijken of en hoe we met de zwakke weggebruiker rekening kunnen houden”, stelt Stefan Vanderlinden, gemeenteraadslid en drijvende kracht achter het fietsbeleidsplan.

Kinderen baas

Naast infrastructuur is een omkaderend fietsbeleid onontbeerlijk om fietsen te stimuleren. Kinderen krijgen speciale aandacht, aangezien zij vaak de stimulans kunnen zijn om ook mama en papa op de fiets te krijgen. In Bonheiden, nabij Mechelen, hebben ze voor de Jommekes-aanpak gekozen: ‘kinderen baas’. De burgemeester, Guido Vaganée, maakte in samenwerking met alle basisscholen in een jaar tijd komaf met het onveilige imago van de fiets.

Op 13 maart komt Guido Vaganée in Den Blank toelichten hoe hij dat voor elkaar kreeg en ook jij krijgt de kans om op ons tweede inspiratiemoment het fietsbeleidsplan van de gemeente verder vorm te geven. Kom je ervaringen delen en participeer!