Nieuws uit de gemeenteraad van 22 oktober 2013

Op 22 oktober 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Infrastructuur, Ruimtelijke Ordening

RUP Maleizen en RUP Zonevreemde bedrijven

Op de gemeenteraad van 22 oktober 2013 werden twee nieuwe Ruimtelijke Uitvoeringsplannen (RUP’s) voorlopig vastgesteld. Dat betekent dat deze plannen nu bekendgemaakt en aan een openbaar onderzoek onderworpen worden. Geïnteresseerde burgers kunnen de plannen inzien in de Vuurmolen en eventueel op- of aanmerkingen formuleren door middel van een bezwaarschrift. Deze bemerkingen worden nadien door de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO) afgewogen en verwerkt tot een advies aan de gemeenteraad.

Over welke plannen gaat het?

1. Voorlopige vaststelling RUP Maleizen Centrum

Op woensdag 23 oktober krijgt de dorpsraad van Maleizen reeds toelichting bij het RUP Maleizen centrum. Dit RUP heeft drie belangrijke doelstellingen: de school aan de Schoolstraat krijgt de nodige ruimte om uit te breiden en een veilige zoen&zoef-zone aan te leggen. Het park Michiels wordt ingekleurd als een natuurzone en krijgt op die manier bescherming op lange termijn. Verder krijgt het centrum een nieuw dorpsplein. Dit dorpsplein voorziet enerzijds in uitbreidingsmogelijkheden voor De Ouwe Schuur en anderzijds nieuwe winkelruimten en woongelegenheden, die uitkijken op een volledig vernieuwd dorpsplein, hetgeen het centrum van Maleizen nieuwe aantrekkingskracht moet geven. Tot slot krijgt het voormalige Fortis kantoorgebouw dat al vele jaren leegstaat, een nieuwe functie en kan het worden omgebouwd tot appartementen.

2. Voorlopige vaststelling RUP Zonevreemde bedrijven

Het RUP zonevreemde bedrijven is een zogenaamd DruppelRUP. Het geeft rechtszekerheid en beperkte uitbreidingsmogelijkheden voor een aantal verspreid gelegen bedrijven op het grondgebied van Overijse, die historisch gegroeid zijn op plaatsen die nadien door het gewestplan niet als ambachtelijke zone werden ingekleurd. Door dit RUP hebben de lokale bedrijfsleiders zekerheid dat ze hun zaak kunnen voortzetten. Daarnaast worden een aantal flankerende maatregelen opgelegd, zodat de nodig bufferzones in acht genomen worden ten opzichte van de omliggende bewoning, bossen of akkers.

Herstelling Stationsstraat

GemeentehuisIn de loop van het jaar 2014 zal de Stationsstraat eindelijk hersteld worden. Het bestuur is ontgoocheld dat de werken in eerste instantie niet naar behoren werden uitgevoerd.

Er loopt momenteel een gerechtelijke procedure tegen de aannemer en het studiebureau om de verantwoordelijke van deze slechte uitvoering tot betaling te kunnen dwingen. Deze zaak is lopende. Omdat de veiligheid in het gedrang komt, heeft de rechtbank de gemeente de toelating gegeven om de straat in afwachting van een uitspraak te herstellen. Later zal bepaald worden bij wie de kosten kunnen worden teruggevorderd.

Het ontwerp van de Stationsstraat werd reeds in 2003 goedgekeurd. Dit gebeurde na overleg en inspraak met de bevolking. Er werd toen gekozen om met duurzame natuursteen te werken. De keuze voor kasseien werd mee bepaald door de keuze om de zone 30 te kunnen handhaven. De zwakke weggebruiker kreeg hierdoor een betere bescherming. Bovendien bepaalt de bouwvergunning de materiaalkeuze. Daar de Stationsstraat in beschermd dorpsgezicht ligt, geeft de cel erfgoed bindend advies. Zij zullen hoogst waarschijnlijk geen andere materiaalkeuze dulden.

Tijdens de gemeenteraad suggereerde de oppositie om te besparen door de Stationsstraat in asfalt aan te leggen. Deze optie wordt niet gekozen door de meerderheid. De besparing zou immers enkel virtueel zijn (we kunnen minder geld terugeisen na het lopende proces), het herstel vertragen (nieuwe bouwvergunning is nodig), het is onwaarschijnlijk dat de cel erfgoed deze materiaalwissel goedkeurt en tot slot zou deze keuze nadelig zijn voor de zwakke weggebruiker.

Om al deze redenen kiest het bestuur voor een heraanleg in kasseien. De werken zullen gepland worden in overleg met de handelaars en bewoners van de Stationsstraat. Aangezien de voetpaden niet in de heraanleg betrokken zijn, zullen de handelaars te allen tijde bereikbaar blijven.

Stefan Vanderlinden

Fractieleider OV2002-N-VA-CD&V