Meerjarenplanning Overijse – Geen belastingverhoging!

Op 18 december 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Goed bestuur, OCMW

Op de gemeenteraad van 17 december 2013 werden de meerjarenplanning 2014-2019 en het budget 2014 van zowel de gemeente als het OCMW goedgekeurd, meerderheid tegen oppositie. Overijse2002-N-VA-CD&V is trots op het geleverde werk! Het resultaat is geen gebetonneerd document dat niet aan veranderingen onderhevig kan zijn, maar het is een plan dat als leidraad zal dienen voor het beleid van de volgende zes jaar.

Wij zijn heel trots op dit werk omdat we onze doelstelling waarmaken om niet te raken aan de aanvullende personenbelasting en aan de opcentiemen op de onroerende voorheffing. In tegenstelling tot veel andere (ook buur-) gemeenten verhogen deze belastingen niet. We hebben er ook bewust voor gekozen niet te snijden in ons personeelsbestand (170 voltijdse equivalenten) om de dienstverlening aan de burger niet in het gedrang te brengen. Door zuinig te zijn in onze werkingsmiddelen (ongeveer -10% versus begroting 2013) en de geplande indexatie van de inkomsten uit onze dienstverlening, wordt er bovendien ruimte gemaakt om tijdens deze legislatuur meer dan 25 miljoen euro te investeren. Verder wordt het groene beleid van “de vervuiler betaalt” voortgezet, wat zich vertaalt in een verhoogde bijdrage voor de afvalwaterzuivering en een aanpassing van de tarieven voor het recyclagepark en de huisvuilophaling.

We werken rond vijf prioritaire doelstellingen:

1. Opvang creëren voor kinderen en jongeren

De toelage voor het OCMW wordt gebruikt om in te zetten op gezinszorg. Op termijn plannen we de renovatie van Den Blijk en de centralisatie van diensten die gezinszorg aanbieden (ook deze die niet door de gemeente maar door privé-instanties georganiseerd worden). Den Blijk kan dan een echt sociaal huis worden dat kan uitgroeien tot een sociale campus. Verder willen we de  inkomensgerelateerde kinderopvang in onze gemeente uitbreiden door in eerste instantie onthaalouders te laten samenwerken en daarvoor – indien nodig – de infrastructuur aan te bieden en in tweede instantie door samen te werken met privé-initiatieven op het vlak van kinderopvang.

In het vrijetijdscentrum KampKwadraat wordt geïnvesteerd om de opvang van kinderen van de speelpleinen en het Initiatief Buitenschoolse Kinderopvang beter te kunnen organiseren.

2. De communicatie met de burger verbeteren

U wenst als burgen niet alleen over beleidsbeslissingen geïnformeerd te worden, maar ook over maatregelen die mogelijke hinder veroorzaken zoals omleidingen, werkzaamheden, evenementen, enz. Ook de communicatie van het gemeentelijke aanbod aan diensten moet doelgericht gebeuren. U verwacht als burger ook op eenvoudige manier documenten te kunnen aanvragen, vragen te kunnen stellen of klachten te kunnen formuleren. Om te voldoen aan deze verwachtingen zullen we investeren in het opstellen én het uitwerken van een communicatieplan, zodat u in de toekomst beter geïnformeerd wordt en makkelijker uw gemeentebestuur kunt contacteren.

3. Werken aan mobiliteit

Wie in Overijse nog niet in de file heeft gestaan, heeft waarschijnlijk geen wagen. Onze gemeente kreunt onder het verkeer. Om deze mobiliteitsproblemen van het verkeer aan te pakken, is een intergemeentelijke en bovengemeentelijke samenwerking noodzakelijk, zodat er een betere doorstroming op de hoofdwegen tot stand komt. Het hiermee gepaard gaande sluipverkeer en vaak ook de overdreven snelheid zorgen voor onveilige verkeerssituaties, die we als gemeente willen aanpakken door infrastructurele maatregelen. Maar mobiliteit is natuurlijk meer dan onze wagen: ook de fietsers en wandelaars verdienen een goed onderhouden en uitgebouwd netwerk met o.a. een vlotte fietsverbinding met Terlanen. Openbaar vervoer wordt waar mogelijk zeker gestimuleerd.

4. De sportaccommodatie uitbouwen

Het masterplan sportaccommodatie met een nieuwe atletiekpiste en grote sporthal willen we realiseren om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar sportinfrastructuur van onze inwoners. De nieuwe infrastructuur moet de huidige sporthal uit 1976 en de atletiekpiste op Den Heurk vervangen. Ook het Begijntjesbad is intussen bijna 15 jaar oud en daar dringen de renovatie van de buitengevel en de vernieuwing van de technische installaties zich op. We hebben de ambitie om het masterplan voor het einde van deze bestuursperiode in uitvoering te brengen.

5. Overijse streeft een duurzame werking na

We zijn als bestuur bereid extra middelen vrij te maken ten voordele een duurzame benadering van ons energieverbruik. We geven voorrang aan investeringen in duurzaam beleid die ook een terugverdieneffect hebben, zodat de financiële gezondheid van onze gemeente gegarandeerd blijft. Naast de duurzaamheidsinvesteringen in het eigen patrimonium en inzet op hernieuwbare energie  willen we ook duurzaam omspringen met milieu en natuur door een verantwoord ruimtebeheer. De komende zes jaar zal zwaar geïnvesteerd worden in rioleringswerken en worden budgetten vrijgemaakt voor erosiebestrijding.

De overdrachten van investeringsbudgetten die reeds in voorgaande jaren werden ingeschreven  en de nieuwe boekhoudregels van de Beleids- en BeheersCyclus (BBC) zorgen voor een verzwaard budget in 2014. Investeringen die gepland werden in het verleden en waarvoor de nodige middelen werden vastgelegd, zoals voor de vernieuwing van het kerkplein in Terlanen, de heraanleg van de Hengstenberg, de vernieuwing van de gebouwen van de Lotharingenkruis-school in Maleizen en de verbouwingen van de Gemeentelijke Basisschool en het GITO, geven een vertekend beeld aan het Budget 2014 “nieuwe stijl”. Onze schuld werd de laatste drie jaar afgebouwd en op het einde van 2019 zal deze onder het niveau van 2012 blijven.

In de komende weken krijgt u een meer gedetailleerd overzicht van de concrete plannen die voor 2014-2019 zullen worden uitgewerkt.