Landelijk karakter bewaren

Op 21 oktober 2015, over deze onderwerpen: Ruimtelijke Ordening, Wonen

Het is goed wonen in Overijse. Burgemeester Dirk Brankaer vormt het levende bewijs van die stelling: zijn familie woont al enkele honderden jaren in de landelijke gemeente.

"Het is hier goed wonen omdat er veel economische activiteit vlakbij is: Overijse ligt immers tussen drie hoofdsteden: Brussel, Leuven en Waver. Desondanks is Overijse een gemeente met een landelijk karakter, iets wat we moeten consolideren, net zoals het Vlaamse karakter van de gemeente. Daar moeten blijvend de nodige initiatieven toe genomen worden."

Een van die stappen die gezet werden om het landelijke karakter te bewaren, was het structuurplan."Daarmee hebben we een grote stap gezet, waarmee ruim een derde van de gemeente beschermd gebied wordt", zegt Brankaer. "Inbreiding zal ook aan belang winnen, zodat de druk op de buitengebieden verlaagt."

Overijse is een van de weinige plaatsen die ook anno 2015 kan bogen op een echt dorps karakter. "Dat proberen we eveneens in stand te houden. Gelukkig zijn er heel wat activiteiten en is het verenigingsleven zeer actief. Dat moeten we ook blijven ondersteunen, net als het vrijwiligerswerk in al zijn vormen. Op die manier zorgen we ervoor dat Overijse een levende gemeenschap blijft."

In die gemeenschap woont Brankaer zelf al zijn hele leven. "Op enkele jaren in Egenhoven na dan", lacht de burgemeester, "maar dat was omwille van verbouwingswerken. "Er is ooit een kwartierstaat van de familie opgemaakt en daaruit bleek dat we hier al sinds de jaren 1700 wonen, een traditie die verdergezet wordt: ook mijn drie zonen wonen in Overijse." (JVB/jvb) - De Streekkrant