Overijse bouwt 'jeugdhuis' voor senioren

Op 26 januari 2012

Een plek waar senioren mekaar kunnen ontmoeten. Dat moet het nieuwe clubhuis, dat de naam 't Goe Gezelschap kreeg, worden. Een jeugdhuis, maar dan voor ouderen zeg maar. "Om de vereenzaming van onze senioren tegen te gaan", verduidelijkt schepen van Seniorenbeleid, Leo Van den Wijngaert (Overijse 2002 - N-VA). "Dankzij de vele initiatieven zoals onder meer mantelzorg en de mindermobielencentrale blijven oudere mensen de dag van vandaag langer thuis wonen. Dat is uiteraard positief, maar dat maakt ook dat ze vaak alleen zijn. Daaruit is het idee van een clubhuis ontstaan. Tenslotte bestaat meer dan een vierde van onze bevolking uit senioren. Vergeleken met jongeren is dat bijna evenveel." Het seniorenclubhuis krijgt een vaste stek in het Brouwershof in de J.B. Dekeyserstraat waar de serviceflats zijn. Van den Wijngaert: "De keuken op de benedenverdieping die lange tijd leeg stond, werd helemaal heringericht. In een eerste fase opent het clubhuis op dinsdag en donderdag zijn deuren van 14 tot 17 uur. Daarna evalueren we en gaan we eventueel naar drie tot viermaal per week." "Bezoekers zullen daar een babbeltje slaan, een kaartje leggen of een gezelschapsspel spelen", gaat de schepen verder. "Daarnaast richtten we een cyberhoek in, waar de senioren op de computer kunnen werken. Vrijwilligers zullen hen daarbij begeleiden. Eventueel organiseren we er ook lessen over de werking van Internet. Tot slot denk ik nog aan georganiseerde wandelingen die vanuit het clubhuis vertrekken en allerhande activiteiten. Zo kan iemand zijn verjaardag perfect hier komen vieren."

15 vrijwilligers

Volgens ouderenvereniging Okra is het clubhuis voor senioren uniek in Vlaams-Brabant. "Voor zover ik weet, zijn er geen dergelijke initiatieven in Vlaams-Brabant", zegt Corneel Vanhoutte van Okra. In Gent en Antwerpen bestaat het wel al langer. Om het clubhuis in Overijse open te houden, staan vijftien vrijwilligers tussen de 50 en 65 jaar oud paraat. Een initiatief voor én door senioren dus. "Ik was blij verrast door de grote respons", zegt Van den Wijngaert. "Zo zie je maar dat de vergrijzing helemaal niet negatief hoeft te zijn. Wie brengt er anders de kleinkinderen naar school en leest voor in de bib? De vergrijzing is voor mij dus eerder een verzilvering en een verrijking." De officiële opening van het clubhuis is gepland op 4 maart om 11 uur. In de namiddag is het opendeurdag en zijn alle geïnteresseerden welkom om een kijkje te komen nemen. Bij het clubhuis hoort tevens een logo, maar daarop is het nog even wachten. Binnen enkele weken wordt het onthuld.