Burgemeester praat met privé om tekort aan agenten op te vangen

Op 4 juli 2012

Overijse en Hoeilaart blijven populaire gemeentes bij inbrekers. Zo is er voor de eerste vijf maanden van dit jaar een piek van inbraken te bespeuren in gebouwen in Overijse met een gemiddelde van 22,8 per maand. Ook buurgemeente Hoeilaart blijft niet gespaard met het tweede hoogste aantal meldingen (gemiddeld 10,8 inbraken per maand) sinds 2009.
"Dit jaar kenden we soms pieken van 30 diefstallen per maand, ofwel gemiddeld één per dag", weet burgemeester Dirk Brankaer. "Dat is enorm veel en omdat de politie al een aantal jaren manschappen te kort komt en we de huidige interventieteams niet nog meer kunnen belasten, zoeken we naar een alternatief. Het geld om acht à negen extra agenten in te schakelen is er, maar er zijn amper kandidaten. En als ze er al zijn, geraken ze niet door de screening.
Daarom zijn we aan het onderzoeken of we een privébewakingsfirma kunnen inschakelen, zoals dat nu ook al gebeurt door sommige handelaars op de Brusselsesteenweg. Zij mogen niemand arresteren, maar kunnen wel iemand vasthouden tot de politie aankomt en rapporteren aan de politie. Juridisch is het dus mogelijk." Een eerste vaststelling is dat de inbraken zeer verspreid gebeuren. Zo blijft het centrum van Overijse relatief gespaard, maar hebben vooral de woonwijken in Loonbeek en Maleizen last van inbrekers. Brankaer: "De sociale controle in het centrum is veel groter dan in de wijken van Loonbeek en Maleizen. Overijse is een slapende gemeente. Veel mensen wonen hier wel, maar zijn overdag nauwelijks thuis, omdat zij gaan werken buiten de streek. De inbraken gebeuren dus vooral overdag. Een ander alternatief is om intelligente camera's in het straatbeeld te plaatsen."

Intelligente camera's

Qua locatie zijn Overijse en Hoeilaart, die op het kruispunt liggen van verschillende arrondissementen, ideaal terrein voor inbrekers. De twee gemeentes liggen dicht bij Brussel en de grote snelwegen E40 en E411, dus een vluchtroute is snel uitgestippeld. Een betere controle van het wegverkeer op de invals- of verbindingswegen kan de politie enorm van dienst zijn. "We hebben al één auto die uitgerust is met een intelligente of AMPR-camera," zegt John Van Erck, die korpschef van de politiezone Druivenstreek is . "Die intelligente camera scant nummerplaten en kan ons meteen zeggen of het voertuig geseind staat. Ik ben dus voorstander om meer camera's te gebruiken, want zo kunnen wij veel efficiënter te werk gaan. Als een inwoner bijvoorbeeld de nummerplaat van een verdachte wagen heeft genoteerd, kunnen wij controleren wanneer en hoeveel keer die in een bepaalde wijk is geweest. Maar de inwoners moeten zelf beseffen dat ook zij een belangrijke bijdrage kunnen leveren. Elke tip over verdacht gedrag is welkom en kan een deel van de puzzel oplossen. De realiteit leert ons dat inbrekers op heterdaad betrappen zeldzaam is. Slechts bij 11% van de feiten is de dader bekend."