Bouw jeugdcentrum Hagaard start binnen drie weken

Op 9 november 2011

"Maar een dergelijk project zal heel wat verkeersdrukte met zich meebrengen", klinkt het bij het wijkcomité Boze Hagaard Vrienden.

"Het gebouw wordt zo goed mogelijk op de site ingeplant", legde de architect van Toerisme Vlaanderen gisteravond uit tijdens een informatiemoment over het project voor de buurtbewoners. Een 50-tal buren kwamen alvast aandachtig luisteren. "Het zal namelijk in de put van het terrein liggen en het gebouw wordt amper twee verdiepingen hoog. Wie dus vanuit de toegangsweg naar beneden kijkt, zal het gebouw niet eens zien liggen. Daarnaast worden ook alle bomen bewaard of opnieuw geplant. Het gebouw zal dus grotendeels door bos worden omringd." In totaal zal het jeugdcentrum zo'n 90 slaapplaatsen tellen, verschillende vergaderlokalen en wordt er ook een woning voor de conciërge aan de straatkant gebouwd.

Zomer 2013

Hagaard2"Toerisme Vlaanderen is eigenaar van het terrein, heeft een bouwvergunning verkregen in juni 2011 en zal de bouw van dit jeugdcentrum coördineren", legde Lieselotte Ramioul van Toerisme Vlaanderen uit. "Maar van zodra de werkzaamheden afgerond zijn, zullen wij dit gebouw in erfpacht geven aan Chiro Nationaal. Zij zullen dan de exploitatie van het centrum op zich nemen." Hoewel de eerste concrete plannen nu pas bekend worden gemaakt, zullen de grondwerkzaamheden al binnen drie weken starten. "Het is dan ook de bedoeling om de werken af te ronden tegen eind 2012", aldus Lieselotte Ramioul. "Chiro Nationaal hoopt het gebouw vanaf de zomer van 2013 al te kunnen gebruiken."

Overlast

Maar dat nieuws baart de Boze Hagaard Vrienden, een wijkcomité van buurtbewoners, alvast heel wat zorgen. "Hoe gaan die jongeren daar geraken?", klonk het tijdens de hoorzitting. "De Hagaard is een zeer smalle en gevaarlijke weg. Zo smal dat twee voertuigen er elkaar niet kunnen kruisen. Bussen en vrachtwagen die dagelijks zullen komen leveren, zullen bovendien ook heel wat verkeersdruk met zich meebrengen. Is hier wel ter dege over nagedacht?"

Schepen Leo Van den Wijngaert (OV2002-N-VA-CD&V), bevoegd voor ruimtelijke ordening, antwoordde meteen. "Er is een ontsluiting mogelijk langs de bovenkant van de Hagaard, via de Kerkeweg. Bussen hoeven dus niet langs de Frans Verbeekstraat, de smalste kant, de Hagaard in te rijden." Ook over geluidsoverlast stelden de buren zich vragen. Maar hier garandeerde de architect dat de hinder beperkt zou blijven. "Er zullen zoveel bomen en groen rond het gebouw staan, dat deze een natuurlijke buffer zullen vormen."

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is