Tervuren en Overijse doven openbare verlichting

Op 8 december 2015, over deze onderwerpen: Infrastructuur, Milieu
gedoofde verlichting

Tervuren en Overijse zullen vanaf de zomer van 2016 de openbare verlichting in het straatbeeld doven tussen middernacht en 5 uur 's ochtends. Dat doen ze samen met enkele andere Vlaamse gemeenten om tegen 2020 de CO2-uitstoot met twintig procent te verminderen.

Schepen voor Milieu Sebastiaan Coudré wil met deze ingreep de bevolking van Tervuren activeren om die klimaatdoelstellingen tegen 2020 te halen. "Er zijn al enkele gemeenten in Vlaanderen die dit systeem toepassen. De huishoudens, het transport en het gebruik van tertiaire gebouwen zijn voor ruim negentig procent verantwoordelijk voor de totale uitstoot van een gemeente. Daarom hebben we beslist om deze drastische maatregel door te voeren", aldus Coudré.

Ook buurgemeente Overijse dooft de lichten.

"Net als in Tervuren hebben we een voorbereidingsperiode nodig waarin we aanpassingswerken zullen uitvoeren op het vlak van onder meer verkeersveiligheid, zoals de belijning van de wegen opfrissen en reflectoren aanbrengen", zegt schepen Jan De Broyer.

Volgens Coudré werd er ook gedacht aan een eventuele opmars van de criminaliteit in de regio. "We hebben dit plan besproken met de politie, omdat onze regio geteisterd wordt door inbrekers. Volgens de statistieken gebeuren de inbraken eerder in de vooravond. We denken er ook aan om het licht te laten branden tijdens belangrijke feesten", besluit Coudré. In beide gemeenten blijft de straatverlichting op de belangrijke gewestwegen wel aan. (DLO) - HLN