Milieu

recyclagepark Overijse

Het leefmilieu in de onmiddellijke omgeving, maar ook ver daarbuiten, bepaalt mee de leefkwaliteit en is daarom een belangrijk uitgangspunt voor OV2002/N-VA. Een topprioriteit blijft een proper en net Overijse waar we met alle burgers en diensten werk moeten van maken.

Wat de afvalproblematiek betreft, heeft onze gemeente samen met alle burgers reeds grote inspanningen geleverd. Hierdoor is er tijdens de afgelopen jaren een licht dalende trend waar te nemen. Toch moeten we ons op dit vlak blijven inspannen en de inwoners sensibiliseren om de efficiëntie van recyclage te blijven verhogen. In dit kader is de samenwerking met Interrand belangrijk en zijn we er voorstander van om met deze intercommunale een afval- en ophaalbeleid op maat van de burger te blijven aanbieden. Deze werking dient voortdurend opgevolgd en bijgestuurd te worden om de werking (ook die van het containerpark) te optimaliseren. Overijse2002/N-VA wil daarenboven sluikstorten actief bestrijden.

De gemeente moet het goede voorbeeld geven op het vlak van milieubewust omgaan met energie om sensibiliserend te kunnen werken naar burgers, bedrijven en verenigingen.

De subsidiëring vanuit de gemeente moet logisch zijn en afgestemd op wat er al van hogerhand aan subsidies bestaat. Dit neemt niet weg dat we verder groene energie moeten stimuleren en aanmoedigen.

We moeten de groen-, bos- en natuurgebieden alsook de flora en de fauna in onze gemeente zo veel mogelijk koesteren en beschermen en waar mogelijk ook opnieuw aanplanten of als groengebied herinrichten.

Nieuws over dit onderwerp

Op 31 mei 2017, over deze onderwerpen: Infrastructuur, Milieu, Mobiliteit, Veiligheid, Wonen

Na een grondige evaluatie over het doven van de nachtverlichting besliste het college van burgemeester en schepenen gisterenochtend (30/05) om het regime bij te sturen. In de toekomst zal de nachtverlichting gedoofd worden van zondagnacht tot en met donderdagnacht tussen 00.00 uur en 06.00 uur en …