Respect in een kleurrijk Overijse

Op 26 februari 2015

Hoewel wat er in Overijse gebeurt niet onbelangrijk is, ben ik met mijn gedachten in het buitenland. Je zou kunnen denken dat ik droom van een zonnige vakantie. Dat is spijtig voor de dromers. Mijn gedachten gaan tegenwoordig maar al te vaak naar wat er zoal gebeurt in het nabije oosten van Europa in Syrië, Libië, Irak.

Ik kom tot de vaststelling dat wij het hier schitterend hebben als het gaat over vrije meningsuiting. Wij mogen trots zijn over het Vlaanderen waarin we leven, waarin vrije meningsuiting een recht is dat respect afdwingt. Ondanks dat we het soms niet eens zijn met de auteur en zijn gepubliceerd standpunt.

Ons Vlaanderen geeft iedereen de kans om thuis te leven zoals je wilt. Je kan hier zijn wie je bent, ongeacht je gendervoorkeur, je huidskleur, je geloof, je herkomst, … Dit maakt ons Vlaanderen en Europa zo kleurrijk. Wij vragen respect aan wie hier woont voor onze publieke traditie van normen en waarden. Maar onze uitgebreide rechten staan in schril contrast met hoe ze ingevuld worden door een aantal groeperingen uit het Nabije Oosten waar we met al deze verschillen al lang het leven zouden afstaan.

Als ik nu terugkijk naar ons Overijse mag ik stellen dat ik blij ben met ons leven in Overijse. Je kan er zijn wie je bent zolang je onze publieke waarden en normen respecteert. Ons leven in Overijse wordt vorm gegeven door onze talrijke verenigingen die het aangenaam maken om ons hier thuis te voelen.

Joris Kelchtermans
voorzitter N-VA Overijse