Burgemeesters Druivenstreek bezoeken Noodcentrale 112 Vlaams-Brabant

Op 19 december 2015, over deze onderwerpen: Brandweer, Politie, Veiligheid, Zorg

De burgemeesters van Tervuren en Overijse, Jan Spooren en Dirk Brankaer, hebben een bezoek gebracht aan Noodcentrale 112 Vlaams-Brabant met het oog op verbetering van de dienstverlening in de Druivenstreek. “Inwoners uit de Druivenstreek die een noodhulp inroepen, worden vaak geconfronteerd met ambulanciers of dokters die het Nederlands niet machtig zijn,” vertelt burgemeester van Tervuren Jan Spooren. “Dit is onaanvaardbaar, omdat het leidt tot vertragingen en communicatieproblemen die soms levensbedreigend zijn”.

Bezoek 112 centrale - Jan Spooren en Dirk Brankaer
 “Daarbovenop worden de patiënten ook nog eens regelmatig naar ziekenhuizen in Brussel gebracht waar ze wederom geconfronteerd worden met artsen en verplegend personeel dat enkel Frans spreekt”, aldus burgemeester Brankaer. “Volgens de taalwetgeving moeten die Brusselse ziekenhuizen een tweetalige dienstverlening garanderen, maar de praktijk bewijst dat dit meestal niet het geval is”.

Bedoeling van het bezoek was om samen met Provinciale Geneeskundige Commissie en een aantal spoeddiensten te bekijken welke oplossingen er mogelijk zijn. Welke ambulance gestuurd wordt en naar welk ziekenhuis de patiënt gebracht wordt, hangt in principe af van de snelste aanrijtijd en de beschikbaarheid van ambulances en bedden in de spoedafdelingen. Uit de gesprekken bleek echter dat er een speling van 10’ kan worden toegestaan op het snelste traject, als de patiënt vraagt om naar het dichtstbijzijnde Nederlandstalige ziekenhuis vervoerd te worden.

“Deze regel biedt een oplossing voor de meeste locaties in de Druivenstreek,  maar is veelal niet gekend door onze inwoners”, zegt Jan Spooren. “We moeten dus zeker werk maken van een sensibilisering van onze bevolking. Daarnaast hebben wij aan de Provinciale Geneeskundige Commissie gevraagd om via een brief aan de ziekenhuizen te eisen dat elke MUG of ziekenwagen die uitrijdt naar Nederlandstalig gebied tenminste één persoon aan boord heeft die het Nederlands machtig is”.

De burgemeesters zullen nu bekijken hoe ze deze problematiek verder zullen aanpakken, en werken hiervoor ook samen met de burgemeesters van Hoeilaart en Huldenberg, Tim Vandenput en Danny Vangoidtsenhoven.