Samen staan we sterker

Op 16 februari 2012

Het nieuwe jaar is van start gegaan en we laten de winter stilletjes aan achter ons. Het leven herneemt zich buiten en ook wij staan niet stil. Tal van projecten zullen de komende maanden voltooid worden in dit verkiezingsjaar. Een verkiezingsjaar waarin N-VA Overijse uiteindelijk beslist heeft om in partnerverband met Overijse2002 samen met CD&V naar de kiezer te gaan. Dat verdient enige toelichting.stationsstraat Overijse

We zijn een van de weinige gemeenten waar het kartel met CD&V behouden blijft. Velen, meestal van buiten de gemeente, vragen zich af waarom dit in Overijse het geval is. In die andere gemeenten over gans Vlaanderen gaan de lokale N-VA-afdelingen met een eigen lijst naar de kiezer. Ze geloven terecht in de kracht van de N-VA en willen een nieuwe wind door de gemeenten laten waaien. Ervoor zorgen dat de N-VA, na nationaal, ook lokaal verankert en ook daar kan bouwen aan een beter Vlaanderen.

ANTWOORD OP FRANSTALIGE EENHEIDSLIJST

In Overijse hebben we deze keuze niet gemaakt. Niet dat we niet geloven in de kracht van de N-VA, maar de kaarten liggen hier anders verdeeld. We moeten rekening houden met de lokale realiteit. In 1988 dienden de Franstaligen voor het eerst een eenheidslijst in. Ze deden dit met de bedoeling meer zetels binnen te halen en de grootste partij van Overijse te worden. Dit konden de Vlaamsgezinden niet laten gebeuren.

Op initiatief van de Volksunie werd de Vlaamse onafhankelijke eenheidspartij Overijse2002 opgericht, waarvan de N-VA nu nog integraal deel uitmaakt. Met groot succes hebben we de twee laatste legislaturen de meerderheid geleverd en een Vlaams beleid gevoerd, het laatst met de partners van CD&V. Nationaal is de N-VA ondertussen opgeklommen tot de grootste partij.

BETROUWBARE VLAAMSE PARTNER

Aan onze afdeling werd dan ook, zoals overal, gevraagd of we niet alleen konden opkomen. Deze uitdaging is groot en aanlokkelijk, en biedt tal van mogelijkheden. Toch zou dit de goede samenwerking van de voorbije jaren tenietdoen. We zouden een breuk moeten maken met onze vrienden van Overijse2002. De vrienden waar we qua programma en visie sterk mee overeenkomen. Een Overijse2002 dat de versterkte nationale positie van de N-VA erkent en ook N-VA Overijse een prominentere plaats in de werking en op de kartellijst geeft. Een Overijse 2002 als betrouwbare Vlaamse partner.

Sinds de nieuwe start in 2006 van CD&V Overijse en de kartelvorming van de laatste legislatuur is er goed samengewerkt met CD&V. Samen hebben we de juiste accenten gelegd, samen hebben we goed bestuurd.

‘Never change a winning team’, zegt men. Inderdaad, bepaalde zaken kunnen nog beter, maar dat wil N-VA Overijse samen met de partners uitklaren en oplossen. Met dit alles rekening houdende hebben we met N-VA Overijse besist terug samen met Overijse2002 en CD&V naar de verkiezingen te gaan. We zijn dankbaar dat we van de nationale partijleiding het vertrouwen hebben gekregen. Met de steun van u, de kiezer, zullen we ervoor zorgen dat we de N-VA steviger verankeren in Overijse en zullen we blijven waken over een groen en Vlaams Overijse.

Filip

Filip Butaye