Veelbesproken vijver houdt centrum droog

Op 11 maart 2016, over deze onderwerpen: Infrastructuur, Milieu, Ruimtelijke Ordening
Vijver Stationsplein Overijse

De veelbesproken vijver aan het Stationsplein in Overijse heeft al meermaals zijn nut bewezen door als natuurlijke buffer het water uit het centrum te houden. Dat zegt burgemeester Brankaer.

In 2003 werden de plannen voor de heraanleg van het Stationspleinopgesteld. In mei 2013 werd het vernieuwde Stationsplein met vijver officieel ingehuldigd. Toen stelde het gemeentebestuur al dat de vijver als natuurlijke buffer voor minder overstromingsgevaar in het centrum zou zorgen. Ook maandag, toen Overijse onder een laagje sneeuwontwaakte, bewees de vijver zijn nut. “We hadden in het verleden vaak last van overstromingen”, legt burgemeester Dirk Brankaer (N-VA) uit. “Zo hebben we eens een karper gevonden in het midden van de Stationsstraat. Aanvankelijk kregen we wel veel kritiek te verwerken. Sommige mensen stelden dat er in plaats van de vijver beter meer parking was gekomen.” Volgens Brankaer was dat echt niet nodig. “Er is parkeerplaats genoeg”, zegt hij. “Water was er te veel en door de vijver vangen we dat goed op.”

Ondergrondse buffer

Brankaer verwacht in het centrum geen problemen meer. Onder meer aan de Leegheid ziet hij wel nog wat werkpunten. “We hebben er jaren geleden een ondergrondse buffer aangelegd, waardoor het kruispunt niet meer onder water kwam. Er zijn nog wel problemen bij de nabijgelegen gebouwen. Er wordt meer verhard en er zijn meer onweders. Die combinatie zorgt voor overstromingsgevaar. Wat de oplossing juist is, weten we op dit moment nog niet”, besluit Brankaer.