"Druiventeelt beschermen en promoten"

Op 25 juni 2013, over deze onderwerpen: Cultuur, Ondernemen, Toerisme

De vier Druivengemeenten, Tervuren, Huldenberg, Hoeilaart en Overijse, gaan de druiventeelt door middel van een intergemeentelijk druivenplatform beschermen en promoten. "We gaan twee dingen doen", zegt Jan De Broyer (N-VA), eerste schepen van Overijse. "We willen de professionele druiventelers steun bieden, maar ook alle inwoners van de Druivenstreek opnieuw laten kennismaken met ons erfgoed." Het aantal serres in de druivenstreek neemt de laatste jaren af.

De vier gemeenten uit de Druivenstreek hebben een intergemeentelijk platform opgericht om de druiventeelt in de regio te vrijwaren. Het is de eerste keer dat de gemeenten intensief zullen samenwerken om hun gemeenschappelijk erfgoed niet verloren te laten gaan. De projecten die de gemeenten gaan uitwerken, worden uitgevoerd door 3WPlus.

Verschillende activiteiten

"Wij restaureren en onderhouden druivenserres", legt Erwin Cuyx, algemeen coördinator bij 3WPlus, uit. "Zowel op de site Solheide in Overijse, waar we gevestigd zijn, als bij mensen thuis. Het aantal serres in de Druivenstreek neemt jaar na jaar af en het is de bedoeling om de serres en druiven in onze regio te beschermen en opnieuw te promoten." De vier gemeenten willen de inwoners warm maken voor de druiventeelt. "We zullen verschillende activiteiten organiseren", zegt De Broyer. "Zo zijn er bijvoorbeeld al cursussen over de druiventeelt in Hoeilaart en Overijse. Waarschijnlijk is volgend jaar Tervuren aan de beurt." De cursussen leggen niet enkel theoretisch uit hoe een serre moet worden onderhouden of op welke manier druiven worden gekweekt. "De bedoeling is dat mensen zelf aan de slag gaan omdat je zo nog meer leert." Inwoners die niet beschikken over een serre, kunnen toch hun eigen druiven oogsten. "Iedereen kan zich kandidaat stellen om een druivenrank te adopteren", aldus De Broyer. "Op de site Solheide van 3WPlus werden al verschillende ranken geadopteerd. Voorts willen we over eenperiode van vier à vijf jaar ook zo ver staan dat de hobbyteler daar terecht kan om verschillende erkendedruivensoorten uit onze regio te kopen." Een laatste manier om de druiven opnieuw bekender te maken

bij het grote publiek, is via toeristische ambassadeurs. "Die zijn dit jaar in Overijse gekozen", legt De Broyeruit. "Zij begeleiden vrijwillig groepen met bezoekers doorheen de regio. Ook de site van 3WPlus op Solheide zal binnenkort op hun programma staan." Het grootschalige project wordt financieel ondersteund door de provincie Vlaams-Brabant. Dit jaar kregen 17 plattelandsprojecten groen licht voor subsidies die worden uitbetaald via het Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling. Het druivenplatform ontvangt 44.444,89 euro. Het totale kostenplaatje wordt geschat op 68.395 euro.

SILKE DE NIES ■ Het Laatste Nieuws