Tragewegennetwerk wordt in kaart gebracht, niet afgeschaft!

Op 22 oktober 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Omgeving, Sport, Toerisme, Vrije Tijd, Gemeenteraad

Schepen Jan De Broyer ging tijdens de gemeenteraad van 20 oktober 2015 uitgebreid in op het aanvullend agendapunt van oppositiepartij Groen i.v.m. het onderwerp trage wegen. Het onderwerp sluit mooi aan bij het voorbije weekeinde dat in gans het land in het teken stond van de trage wegen. Ook het gemeentebestuur van Overijse heeft hierin een traditie en organiseert al verschillende jaren na elkaar een wandeltocht tijdens dit weekeinde. Dit jaar was Jezus-Eik aan de beurt, waar het bestuur kon rekenen op een uitstekende samenwerking met de dorpsraad.

Trage Weg OverijseAlvorens op de concrete vragen van de oppositie in te gaan, werd het kader van het tragewegenbeleidsplan geschetst. De start werd vorige legislatuur gegeven (31 mei 2010). In deze werkwijze zullen achtereenvolgens de zes verschillende dorpskernen onderzocht worden. Dit wordt vanuit de gemeentelijke milieudienst georganiseerd die vervolgens gaat samenwerken met dorpsraden en andere vrijwilligers op het terrein. Alles wat uit documenten en van op het terrein geweten is, wordt (letterlijk en figuurlijk) in kaart gebracht: dus zowel officiële als niet-officiële weggetjes, doorgangen, landbouwwegen enz. Dat is het inventariseren. Vervolgens wordt er samen geëvalueerd om in het betreffend gehucht een degelijk en gedragen tragewegennetwerk uit te werken en op kaart te zetten. Als eindpunt krijgen deze trage wegen, zoals de straten een straatnaambord hebben, een tragewegnaambord. Critici durven het al eens te hebben over dure borden. Het gemeentebestuur staat echter volledig achter de keuze van deze tragewegennaamborden. Behalve de typische huisstijl (stilistisch verwijzend naar het golfend, landelijk Overijse) staat op het bordje ook de naam van de betreffende weg. De naambepaling is onderbouwd vanuit heem- en volkskunde. Dit is een meerwaarde tegenover de bordjes die men soms elders tegenkomt en die enkel verwijzen naar het officiële nummer van de betreffende voetweg. De borden geven trouwens aan de trageweggebruiker duidelijke informatie dat hij deze weg kan en mag gebruiken, wat op het niet bewegwijzerd terrein niet altijd even duidelijk is.

Zo werd er gestart met Tombeek en daarna Terlanen. Eizer staat in de steiger en Jezus-Eik is juist opgestart. Maleizen en Overijse-centrum komen nog aan de beurt. Bedoeling is om op het einde van deze legislatuur het volledige tragewegennetwerk van Overijse in kaart te brengen.

Heel dit proces wordt georganiseerd vanuit een methodologie, aangereikt door de vereniging Trage Wegen. Daarbij worden volgende instrumenten gebruikt: inventarisfiches, inventariskaarten en evaluatiekaarten. Dit zijn werkinstrumenten die door de milieudienst gebruikt worden en ook gedeeld worden op de workshops met de vrijwilligers. Deze instrumenten geven een momentopname weer en (kunnen) evolueren al naargelang er zich nieuwe informatie aandient. Bovendien wordt in de werkwijze ook een eigen nummering toegepast. Spijtig genoeg kan er nu vastgesteld worden dat sommigen inwoners deze werkinstrumenten gebruiken en interpreteren los van de “gebruiksaanwijzing” en dat verkeerde analyses de wereld worden ingestuurd.

Tijdens het beantwoorden van dit agendapunt werd ook op de specifieke vragen van al of niet openstelling van bepaalde wegen ingegaan. Voor het projectgebied Tombeek werd op het terrein een verlegging van de T’Gezuurde Veld (Borreweg) gerealiseerd. Oorspronkelijk liep het traject dwars door een begrazingsweide, ondertussen werd een extra afsluiting geplaatst aan de buitenzijde van de weide, waardoor wandelaars op een veilige manier langsheen de weide kunnen wandelen. Voor de verdwenen Sentier 199 die langsheen de bedding van de Moerlaanbeek loopt, zijn de eerste initiatieven opgestart met de mensen van Natuurpunt die actief zijn op enkele percelen langsheen dit traject.

De gemeente Overijse is er zich van bewust dat er op haar grondgebied verschillende trage wegen, die wettelijk verankerd zijn in de atlas der buurtwegen van Napoleon, doorheen de tijd in onbruik zijn geraakt en op het terrein volledig verdwenen of ontoegankelijk zijn geworden. Maar de gemeente wil ook benadrukken dat het geen enkele officiële trage weg heeft afgeschaft en ook niet de intentie heeft om dat in de toekomst te doen. Volgens het tragewegenbeleidsplan wil de gemeente in eerste instantie tot een degelijk en gedragen netwerk van trage wegen komen.