Op Vroedmeesterpad in Overijse

Op 29 oktober 2013, over deze onderwerpen: Milieu

Vroedmeesterpad (Alytes obstetricans)1De in Vlaanderen zeldzame en bedreigde Vroedmeesterpad komt nog voor in de gemeente Overijse. Om deze koesterbuur van de gemeente Overijse te ondersteunen werkte Regionaal Landschap Dijleland vzw samen met de gemeente Overijse een plan uit voor de inrichting van een oude steenbakkerijsite. Recent werden er volgende werken uitgevoerd:

• Kappen van bomen over 0.4 hectare. Het rechtstreekse zonlicht is noodzakelijk voor deze warmteminnende soort.
  • Aanleggen van een talud van 20 m lang en 2 m hoog. In de steile zuidgerichte wand kunnen de padjes holtes graven om zich te verschuilen en te overwinteren.
  • Plaatsen van een betonnen waterbak met een ondiepe zone. Het ondiepe water warmt snel op in de zon wat ideaal is voor de goede ontwikkeling van de larven.
  • Afgraven van de bovenste 30 cm over 350 m² en opvullen met kiezel. Op deze schrale ondergrond groeien weinig planten waardoor de Vroedmeesterpadden zich makkelijker kunnen verplaatsen.
  • Maken van steenstapelingen. De padden kunnen zich in de spleten tussen deze stenen verschuilen.

Een fotoreportage van de werken is hier te vinden: http://projectinfo.rld.be/#!album-74-10

Afwachten of de Vroedmeesterpad gebruik zal maken van zijn gloednieuwe habitat…

Dit project is een samenwerking tussen Regionaal Landschap Dijleland vzw, de gemeente Overijse, de Vlaamse Landmaatschappij, Provincie Vlaams-Brabant,Natuurpunt vzw en Hyla, het Agentschap voor Natuur en Bos, Natuurpunt vzw afdeling VIJL, gemeente Huldenberg en gemeente Tervuren. Het project rond Vroedmeesterpad wordt gecofinancierd door de gemeente Overijse, de Provincie Vlaams-Brabant en het project De Vlaamse Rand in opdracht van de Vlaamse Regering.