Onnodige heisa over ligdagprijzen WZC in gemeenteraad

Op 24 juni 2013, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, OCMW, Opvang, Zorg

Tijdens de gemeenteraad van 20 juni 2013 werden door de Groen-fractie de nieuwe ligdagprijzen van het Woonzorgcentrum (WZC) Mariëndal ter sprake gebracht, die door de OCMW-raad door de meerderheid van OV2002 – N-VA – CD&V en Open VLD werden goedgekeurd. Eerder had Groen al een persbericht de wereld ingestuurd met daarin een opeenstapeling van flagrante onwaarheden. Uit het betreffende artikel blijkt duidelijk dat de fractieleider van de enige Nederlandstalige oppositiepartij niet in staat is een onderbouwde en correcte analyse te maken van het gevoerde beleid en hierover juist te communiceren.

Groen Overijse zaait bewust verwarring bij de Overijsenaar over de nieuwe ligdagprijzen door geen onderscheid te maken tussen de prijzen die gelden voor de nieuwe bewoners en deze voor de bewoners van vóór de verhuizing.

• De nieuwe ligdagprijzen voor nieuwe bewoners zijn aangevraagd bij het ministerie van Economische Zaken en daar is goedkeuring voor gekregen. Deze prijzen gelden dus voor de nieuwe bewoners van het WZC (na de verhuizing van 23 april).

• De bewoners die vóór 23 april al in het WZC verbleven, betalen tot op vandaag de oude prijs. Geen sprake dus van een verhoging! De aanvraag tot een geleidelijke verhoging is lopende bij het ministerie en we wachten op officieel bericht. Groen leidt af uit het feit dat wij de bewoners ruim vooraf geïnformeerd hebben over een nakende prijsaanpassing na 1 juni en het bericht van het ministerie van Economische Zaken, dat stelt dat het dossier in behandeling is en “nog niet is goedgekeurd”, dat de prijsverhoging “illegaal” zou zijn. Aangezien er geen nieuwe prijzen worden toegepast zonder deze officiële goedkeuring, gebeurt er in deze NIETS illegaals.

Groen verwijst ook naar de automatische indexering van de prijzen die aangekondigd werd, hetgeen zogezegd niet zomaar mag. Dat klopt… en dat doen we ook niet “zomaar”. In tegenstelling tot het verleden zullen we de prijzen jaarlijks – na kennisgeving aan de prijzendienst van het ministerie zoals de wet het voorschrijft – indexeren. De prijzen gedurende 10 jaar ongewijzigd laten – zoals vroeger – is in het huidige economische klimaat onverantwoord.

Sociaal en rechtvaardig beleid

De meerderheid en fractie OV2002 – N-VA – CD&V staat 100% achter de beslissing om de prijzen aan te passen aan de economische realiteit. Dit is volkomen normaal en bovendien zeer sociaal en rechtvaardig. Waarom?

Uit een studie van externe consultant BDO blijkt dat de kosten voor het uitbaten van het WZC rond de 64 euro per resident per dag liggen. Deze meerderheid heeft dus met een prijszetting van 60 euro beslist om niet de volledige kost door te rekenen. Echter een prijs van 40 euro zoals tot nu toe gold, is niet meer van deze tijd en kon enkel gerechtvaardigd worden door de oude niet aangepaste gebouwen van het oude rusthuis Mariëndal en later de voorlopige oplossing op de Drogenberg.

Er zijn natuurlijk sociale correcties voorzien voor de kandidaat bewoners die niet in staat zijn de ligdagprijs (volledig) te betalen. In dat geval wordt een sociaal dossier opgemaakt en voorgelegd aan het sociaal comité van het OCMW, dat kan beslissen in de prijs tussen te komen. Eenzelfde principe wordt trouwens gehanteerd voor de prijzen van de maaltijden en andere diensten.

Wanneer het WZC verlies maakt, betekent dit dat de gemeente deze verliezen moet bijpassen. De gemeente haalt haar inkomsten bij de inwoners van de gemeente. Een verlies van pakweg 700.000 euro zou dus door een belasting van bijna 30 euro per inwoner (incl. kinderen) moeten gedekt worden. Het is volgens ons niet rechtvaardig de verliezen door de belastingsbetaler te laten betalen, indien de bewoners van het WZC over voldoende middelen beschikken om hun verblijf te betalen. Het is niet rechtvaardig een selecte groep mensen, die het zich kan veroorloven, te subsidiëren en anderen, die op de wachtlijst staan of elders onderdak moeten zoeken, niet. Het is bovendien asociaal jonge gezinnen met kinderen te belasten en te laten betalen voor een dienstverlening aan ouderen die het zich kunnen veroorloven. Nogmaals, voor hen die het niet kunnen betalen, wordt er van uit het sociaal comité tussenbeide gekomen, zowel voor residenten van het OCMW-WZC als voor hen die in andere (particuliere) rusthuizen verblijven.

Liddagprijs is marktconform

Er wordt gesuggereerd dat de ligdagprijzen in het WZC Mariëndal hoger zouden liggen dan op de privémarkt. Ook dat is niet correct.

Eerst willen we benadrukken dat de prijs in het WZC van Overijse een zeer brede dekking heeft van zowat alle verblijfskosten (inclusief televisie, kabeldistributie, koelkast, linnen, linnenwas, kluis en kiné) en dat er daarnaast geen extra’s worden aangerekend. Uitzondering zijn natuurlijk de dokters- en medicatiekosten en de persoonlijke was die de kinderen of familieleden zelf mogen doen of mits betaling door het WZC kunnen laten organiseren.

Het Vlaams gemiddelde waar Groen naar refereert, is een alles-en-niets zeggend cijfer. Het is een amalgaam van particuliere en openbare rusthuizen met een grote variatie in het zorgaanbod en dus geen correcte basis voor een vergelijking.

Kijken we even naar vergelijkbare woonzorgcentra in onze streek en daarbuiten.

• WZC Ter Meeren (Neerijse): 59,98 euro per dag (excl. kluisje, TV en kiné)

• WZC De regenboog (Zwijndrecht): 58,37 euro per dag (excl. was, linnen, kluisje en kiné)

• WZC Hof Ten Doenberghe (Hoeilaart): 58,42 euro per dag en kortverblijf 64.42 euro (excl. TV en telefoon)

• WZC Sint Bernardus (Bertem): 58,88 euro per dag (excl. linnen, TV, telefoon, koelkast)

• WZC Dijlehof (Leuven): 63,21 euro per dag (excl. TV, telefoon, koelkast, uitstapjes, was)

• WZC OLV Lourdes (Erps-Kwerps): 57 euro (excl. TV, was)

De bewering dat de ligdagprijzen dus hoger zouden zijn dan in andere woonzorgcentra, rekening houdend met de in de prijs aangeboden diensten, is dus totaal uit de lucht gegrepen.

De belastingen worden niet verhoogd!

Nog sterker wordt het wanneer Groen beweert dat deze meerderheid, door het bepalen van de nieuwe ligdagprijs, de belastingen verhoogt voor de gepensioneerden. Daarmee maakt men niet minder dan twee denkfouten

• Niet alle gepensioneerden zijn hoogbejaard en verblijven in het WZC (90 bedden). Dankzij de mantelzorg blijven de meesten trouwens veel langer in hun eigen woning of thuis.

• Door de correcte prijs aan te rekenen vermijden we net dat de belastingen voor alle inwoners verhoogd zouden moeten worden om de tekorten op te vangen.

OV2002 – N-VA – CD&V wil de belastingen niet uniform voor iedereen verhogen, maar wel voor de geleverde diensten een correcte vergoeding vragen, die marktconform is. Bovendien willen wij een sociaal en rechtvaardig beleid voeren voor hen die het nodig hebben, door tussen te komen in de prijzen na een sociaal onderzoek!