Druivelaar planten tegen je gevel toegelaten in Overijse

Op 30 april 2014, over deze onderwerpen: Cultuur, Omgeving, Toerisme

Gemeenteraadslid Leen Gillis uit Overijse zag de gevelbeplanting in een zustergemeente en stelde voor aan de gemeenteraad om dit ook in Overijse mogelijk te maken. Die ging akkoord en stelde een reglement op.

"Het is wel de bedoeling dat de plant in de stoep komt, en ook tegen de gevel. Men mag zomaar niet de stoep uitbreken en iets planten, maar daar hebben we in dit reglement een uitzondering op gemaakt. Bij uitzondering waren er al enkele druivelaars tegen gevels in Overijse, maar dat willen we nu ook echt gaan promoten. We zijn heel benieuwd naar het succes ervan", aldus burgemeester Dirk Brankaer.

In het reglement staat onder meer beschreven welke soorten druivelaars mogen worden aangeplant. Overijse ligt in het hart van de Vlaamse druivenstreek en wil dat erfgoed in ere houden. De gemeente wil vermijden dat zieke planten die particulieren zouden planten de druiven die in serres gekweekt worden, zouden besmetten.