Camera's als strijd tegen inbraak

Op 13 juni 2012, over deze onderwerpen: Politie, Veiligheid

Drie woning inbraken in Hoeilaart, 2 inbraken in Maleizen, 1 inbraak in Jezus-Eik, 2 winkeldiefstallen, 1 werfdiefstal, 1 woninginbraak in Eizer, 1 inbraak in Overijse-centrum… Dat is de trieste balans van de week van 22 mei tot 1 juni! Daar wil N-VA Overijse iets aan doen door het plaatsen van ANPR camera’s!

Het aantal inbraken en diefstallen stijgt overal in Vlaanderen. Ook de Druivenstreek ontsnapt spijtig genoeg niet aan deze trend. Door de - voor dieven - gunstige ligging van onze gemeentes temidden van snelwegen, is het afschrikkende effect van alarmen en goed afgesloten woningen duidelijk niet voldoende.

Het aantal inbraken in Overijse en Hoeilaart stijgt significant tussen 2007 en 2012. Op basis van een steekproef werden einde 2011 een totaal van 1.855 bewoners uit Overijse en Hoeilaart uitgenodigd om deel te nemen aan een bevolkingsbevraging over veiligheid en de werking van de politie. In totaal namen 913 inwoners deel aan deze enquête. Uit deze bevraging blijkt duidelijk dat de aanpak van diefstallen in woningen (al dan niet met geweld) door onze inwoners als dé belangrijkste taak van de politie wordt aangegeven.

inbraakaffiches

Daarom wil ik samen met OV2002 - N-VA Overijse dat, naast preventieve acties van de politiezone Druivenstreek, die inbreken in onze woningen zo moeilijk mogelijk moet maken, ook de repressieve taak van de politie ondersteund wordt.

Dat moet enerzijds gebeuren door te blijven proberen, ondanks de moeilijkheden om geschikte kandidaten te vinden, het personeelskader op te vullen zodat voldoende politiemensen op straat aanwezig kunnen zijn. Anderzijds pleiten wij ervoor te investeren in een slim camerasysteem dat nummerplaten kan lezen (ANPR camera’s), zodat het blauw op straat efficiënt door de nieuwste technologieën ondersteund wordt.

Waarom Camera’s?

De controle van de nummerplaten laat toe gestolen of geseinde wagens te intercepteren. Daarnaast kan ook nagekeken worden of de voertuigen verzekerd zijn. De gegevens van de andere voertuigen worden conform de camerawetgeving één maand door het systeem bewaard, maar ze kunnen slechts geraadpleegd worden in het raam van een gerechtelijk dossier. Het is dus zeker niet zo dat de verplaatsingen van om het even wie door om het even welke agent kunnen worden gevolgd. Het gebruik van de toestellen vergroot de efficiëntie van de controles en betekent tijdswinst voor de politie.

Camera’s op de in- en uitvalswegen van de Druivenstreek zoals snelwegopritten van de E411 en de Ring en op de gewestwegen kunnen helpen om gestolen voertuigen – die vaak voor diefstallen ingezet worden - snel te identificeren. Bij alarm kunnen met snelle speracties dieven gevat en diefstallen verijdeld worden.

Deze systemen, hoewel duur want zo’n 10.000 EUR per camera, hebben hun nut bewezen in andere gemeenten, zoals Turnhout, Beringen en Mechelen, waar honderden gestolen wagens werden geïdentificeerd en misdrijven als brandstichting, verkrachtingen en diefstallen opgehelderd konden worden. In meer dan 50 Vlaamse gemeenten werden ze reeds geïnstalleerd. In het jaarlijkse budget van zo’n 5,5 mio EUR van de politiezone Druivenstreek moet er in de komende jaren ruimte zijn om dergelijke investering te doen. Wij vragen daarom dat men bij de opmaak van het zonaal politieplan 2013-2016 hiermee rekening houdt. Wij zullen onze vertegenwoordigers van Overijse2002-N-VA in de politieraad, waaronder Jan De Broyer, vragen hier de nodige aandacht voor te hebben.

Tot slot zijn deze camera’s, indien slim opgesteld, in staat trajectcontroles uit te voeren, zodat óók de verkeersveiligheid – een ander belangrijk aandachtspunt – erop vooruit kan gaan!

Stefan Vanderlinden

OCMW-raadslid